F rån butiksannonsering till cafémenytavlor, digital skyltning erbjuder ett sätt för företag att ansluta och kommunicera med människor, oavsett om det är kunder i en kö, eller anställda i ett möte.

Innovativ programvara har bidragit till att avsevärt sänka inträdeskostnaderna för småföretag och göra det möjligt för dem att utnyttja den verkliga potentialen hos digital skyltning.

Den enkla tryckta affischen eller skylten tävlar nu i en värld där skärmen dominerar konsumenternas och medarbetarnas liv, och antalet ”digital natives”, yngre människor som har vuxit upp i informationsåldern, engagerar sig i ditt företag och varumärke kommer bara att öka.

Så om du vill få ut innehåll som verkligen resonerar och påverkar – från din senaste meny till de senaste försäljningssiffrorna – måste du skapa och dela digitalt innehåll som är engagerande och dynamiskt.

Men lönar det sig att investera i digitalt? Och vilka är fördelarna med digital skyltning för små och medelstora företag? Här är vår topp 5-lista:

Engagera

Du kan marknadsföra din senaste affär, en ny vinst eller din senaste kundframgångshistoria, med en affisch fäst på en vägg. Folk kanske ser det. Men kommer det att engagera dem? Och kommer de att minnas det?

Digital skyltning ger dig ett sätt att nå ut och dela högkvalitativt innehåll med din målgrupp, på samma sätt som du kan göra på sociala medier. Det ger en digital men fysisk närvaro, inte bara överbrygga klyftan mellan generationer, men uppfyller användarnas förväntningar kring att få tillgång till information via skärmar.

Användbarhet

Om du är en teknikentreprenör eller nystartade företag som är van vid att ha online-administratörsverktyg för att ta hand om din dagliga verksamhet, är en molnbaserad lösning på digital skyltning mycket meningsfull. För de mindre tekniskt kunniga företagare kan digital skyltning vara en trevlig idé i princip, men att ha ett extra lager av teknisk komplexitet kan tyckas lite avskräckande.

Tack och lov, precis som inträdeskostnaden nu är betydligt lägre, finns det lösningar som gör digital skyltning tillgänglig och enkel att använda. Att använda molnet och en webbbaserad lösning innebär att du snabbt och enkelt kan uppdatera innehåll som tex prissättning och erbjudanden med några få klick så länge du har internetåtkomst. Nu har du möjligheten att svara snabbt på feedback eller göra justeringar av ditt innehåll i realtid.

Mångsidighet

Digital skyltning erbjuder oändliga möjligheter att kommunicera med din målgrupp. Det finns många sätt att använda digital skyltning för att ge mindre arenor större räckvidd. Det kan vara allt från menyer eller specialerbjudanden på ett kafé eller restaurang till avgångstabeller på en flygplats.

Att gå digitalt jämnar ut spelplanen med större organisationer – vilket gör det möjligt för små och medelstora företag att konkurrera om kundernas eller medarbetarnas uppmärksamhet genom att leverera rätt innehåll vid rätt tidpunkt och hålla det fräscht och uppdaterat. Fortfarande inte övertygad? Ta en närmare titt på världen vi lever i, och du kanske blir förvånad! Läs mer genom att läsa vår blogg på Digitala skyltar överallt.

Skalbarhet

Oavsett om du är en frisör som vill marknadsföra din senaste produkt eller tjänst medan kunderna sitter i stolen, eller ett multinationellt företag som synkroniserar viktiga meddelanden på olika kontor runt om i världen, när du behöver få innehåll framför din målgrupp ger digitala skyltning dig flexibiliteten att skala.

Desquare erbjuder en enkel månatlig prenumerationstjänst baserad på antalet skärmar, vilket ger dig den flexibilitet du behöver för att skala upp eller ner var och en, vilket gör digital skyltning mycket billigare.

Tillgänglighet

”Vi demokratiserar digital skyltning. Och vad jag menar med det är att vi gör det tillgängligt för alla typer av företag, stora som små. Det är inte exklusivt för de stora företagen, och du behöver inte en IT-avdelning eller en marknadsföringsavdelning för att komma igång. Det är så enkelt att registrera sig och komma igång.”

– Peter Brauner, grundare och VD, Desquare

För en kund handlar kostnaden för digital skyltning nu om två saker: skärmen eller skärmarna samt mjukvaran som behövs för att visa innehållet. Tidigare kan dessa två krav ha låst kunder i en oöverkomligt dyr proprietär programvara och hårdvaruaffär.

Desquares lösning fungerar lite annorlunda. Designage är både molnbaserat samt kompatibelt med praktiskt taget alla större skärmmärken – vilket möjliggör konceptet ”Bring your own device”. Och om din hårdvara inte stöds, som en äldre TV, löser en extern mediaspelare som går att köpa överallt vanligtvis problemet.

Digital skyltning ger mindre företag möjlighet att marknadsföra sitt erbjudande för att matcha större aktörer på en konkurrensutsatt marknad. Kombinera en skärm med en enkel programvarulösning så har du en kraftfull och lättanvänd digital kommunikationskanal för ditt företag.

Det kanske är dags att plocka ner affischen? 😉