I en värld där människors uppmärksamhet pockas på från alla håll – samtidigt som ditt varumärke, din produkt eller din tjänst är direkt framför ögonen på dem, vad kan du då göra för att skapa ett bestående intryck?
Skärmar finns överallt, från smartphones till reklamskyltar, och få förnekar dess förmåga att fånga publikens uppmärksamhet. I den fysiska miljön, oavsett storlek, erbjuder digital skyltning en möjlighet för att engagera dina kunder med rik media – men hur kan du implementera det?

Vad är rika medier?

I sin bredaste definition avser rika medier alla typer av digital annonsering som innehåller interaktiva funktioner som är särskilt utformade för att uppmuntra till användarinteraktion. Dessa funktioner kan innehålla video, ljud eller innehåll från sociala medier tillsammans med bilder och text. Rikt media möjliggör mycket komplex reklam som syftar till att skapa en stark respons.

De många olika funktionerna i rika medier gör att de inte bara består av ord eller bilder, eller en kombination av båda, utan skapar spännande möjligheter för människor att engagera sig i produkter eller tjänster. Inte nog med det, när de används på en fysisk plats kan rika medier erbjuda besökarna kontextspecifikt innehåll när de besöker t.ex. en tågstation, butik eller snabbmatsrestaurang.

Sätt att kombinera rika medier med digital skyltning.

Det finns allt fler kreativa och innovativa sätt att kombinera rika medier med digital skyltning för att förbättra en fysisk plats, så låt oss ta en närmare titt på några vanliga tillämpningar.

Information och merförsäljning

Inom detaljhandeln ger digital skyltning dig möjlighet att visa produktinformation för kunderna. Genom att replikera onlinekundupplevelsen kan du ge en tydlig översikt över produkter och funktioner och ta hand om vanliga frågor. Genom att lägga till en interaktivitetsnivå, t.ex. en pekskärm, kan kunderna hitta den information de behöver så att personalen på butiksgolvet kan fokusera på personlig försäljning.

På tal om försäljning ger digital skyltning också en möjlighet till merförsäljning genom att marknadsföra tilläggsartiklar och relaterade produkter som kunden kan vara intresserad av på samma sätt det fungerar vid online-försäljning på nätet. Med rika medier kan du till och med använda sensorer för att utlösa innehållet på skärmen när en kund går in i ett visst område i butiken.

Skyltfönster

Om det är en utmaning i sig att få kunderna in genom butiksdörren kan rik media som presenteras via digital skyltning användas för att skapa ett minnesvärt ögonblick för fönsterbesökare och locka dem in i butiken. Den digitala skyltningens mångsidighet innebär att din skyltning i skyltfönstret kan visa de senaste erbjudandena eller visa intressant innehåll för att fånga de förbipasserandes uppmärksamhet och öka antalet besökare. En digital skylt är mycket mer dynamisk än en tryckt skylt så det finns större möjligheter att hålla kundens visuella intresse kvar längre för att uppmuntra dem att fysiskt gå in genom butiksdörren.

”Brand storytelling”

Digital skyltning ger dig mer utrymme att förmedla ditt varumärke. Kombinera det med rika medier och du har en stor möjlighet att differentiera ditt erbjudande på en konkurrensutsatt marknad. Om du har begränsat av utrymme ger digital skyltning och rika medier dig en obegränsad yta för att förmedla din historia till kunderna. Med rika medier kan kunderna uppleva ditt varumärke på ett mer multisensoriskt sätt så det är mer sannolikt att det resulterar i ett minnesvärt ögonblick av varumärket.

Digital marknadsföring

Eftersom gränserna mellan online och fysisk detaljhandel fortsätter att smälta samman ger rika medier och digital skyltning dig en idealisk möjlighet att föra in online-innehåll i butiken. Du kan bryta ner barriärerna mellan försäljningskanalerna och erbjuda kunderna en mer sömlös upplevelse mellan digitala och fysiska kontaktpunkter oavsett om det handlar om sociala bevis i form av recensioner på nätet eller spännande videoinnehåll från din webbplats. Pekskärmar kan också göra det möjligt för dig att samla in feedback i realtid om kundupplevelsen på samma sätt som betygssystem på nätet.

Fördelar med rika medier i det fysiska rummet

Med så många saker som tävlar om människors uppmärksamhet måste marknadsföringen i det fysiska rummet bli mer dynamisk, engagerande och interaktiv för att fånga och behålla kundernas uppmärksamhet. Rika medier erbjuder den mångsidighet som krävs för att göra detta genom att tillåta flera mediefunktioner samtidigt för att höja kundupplevelsen. Att använda video för att ge snabbare och mer engagerande innehåll är också ett utmärkt sätt att fånga den allt kortare tid du ha att fånga en kunds uppmärksamhet.

Rika medier och digital skyltning gör det också möjligt för detaljhandlare och snabbmatsrestauranger att vara mer dynamiska och lyhörda för att öka försäljningen. Till exempel genom att tillhandahålla information om specialerbjudanden och kampanjer i realtid eller genom att förutse konsumenternas behov. Med så mycket meteorologisk information lätt tillgänglig, varför inte sälja paraplyer dagen innan det regnar? En digital skylt uppkopplad mot väderlekstjänster kan enkelt avgöra sannolikheten för regn och anpassa skärmen därefter.

Möjligheterna för denna typ av händelsestyrt innehåll är vidöppna. Rik media på digitala skyltar som utlöses av sensorer som svar på en extern stimulans har potential att skapa unika, iögonfallande och minnesvärda varumärkesupplevelser i realtid. Denna typ av dynamiska och interaktiva medier som involverar mer än ett sinne kan vara oerhört kraftfulla när det gäller att engagera din målgrupp.

Ett ökat kundengagemang öppnar naturligtvis också upp möjligheten att samla in mer information som kan användas för att identifiera användbara insikter och skapa alltmer datadrivna kampanjer i den fysiska miljön.