Digital signage är en växande bransch och sedan 2016 har den globala marknaden varit på väg att växa med nästan en tredjedel till cirka 32 miljoner USD år 2023. Men oavsett vilken skala din organisation har, behöver det inte bryta banken att ta ombord en digital skyltlösning. Det råder ingen tvekan om att digital skyltning, när den implementeras på rätt sätt, kan leverera betydande värde för ditt företag – du behöver bara tänka på revolutionen som äger rum i snabbservicerestauranger (QSR) – där beställningar kan göras och spåras via digitala skärmar. Men som alla investeringar är det en bra idé att förstå kostnaderna när det gäller kapitalkostnader och driftskostnader innan du bestämmer dig för den lösning som passar dig och din publik. Låt oss titta närmare på de potentiella kostnaderna för att köpa, installera och underhålla en digital skyltlösning.

Kostnader att tänka på

Med alla investeringar i teknik kommer det alltid att finnas tillhörande kostnader kring hårdvara och programvara – saker som kablar, nätverk och installation. Lyckligtvis, med digital skyltning, finns det ett antal strömlinjeformade och hållbara tillvägagångssätt du kan ta för att säkerställa en värdefull avkastning på din investering. Det är en bra idé att ta reda på dina krav för att få en helhetssyn på de verkliga kostnaderna. När du beräknar kostnaderna måste du tänka på:

  • Maskinvarukrav
  • Mjukvarulösningar
  • Dolda kostnader
  • Underhåll och verktyg
  • Skapa och uppdatera innehåll

Du måste också väga upp vilken typ av investering du gör. Är detta ett kortsiktigt experiment eller en del av en långsiktig marknadsföringsstrategi? Är detta en massiv utrullning på flera platser eller en enda skärm i en butik? Alla dessa faktorer – och mer – är värda att överväga innan du gör ett köp.

Maskinvarukrav

När det gäller digital skyltning finns det i huvudsak två huvudsakliga hårdvaruöverväganden. Du kan förmodligen gissa den första – skärmar – och den andra? Digitala mediaspelare. Båda dessa typer av enheter finns i olika storlekar och prispunkter för att passa alla typer av budgetar. En digital mediaspelare kan kosta mindre än $ 50 USD till cirka $ 1000 USD för en kraftfull specialbyggd kommersiell enhet. Även om det är möjligt att använda eller återanvända tv-apparater, surfplattor eller bildskärmar som är utformade för hemmamarknaden, kräver vissa lösningar dyrare skärmar av kommersiell kvalitet. Du kanske också upptäcker att vissa lösningar kräver en specialdator för att göra dem funktionella. Större hårdvarumärken tenderar att locka en större premie och använda proprietär hårdvara och programvara, vilket effektivt låser dig till deras lösning (eller ett specifikt partnermärke). Även om de kan hantera den första installationen och ge support i de tidiga stadierna, lämnas kunderna ofta med svåra val på längre sikt. Om du vill byta mjukvaruleverantör eller skala upp eller ner din digitala skyltning i framtiden kan du befinna dig i en oflexibel position som inte tillåter nedskalning och är kostsam att skala upp. Det är dock möjligt att hitta leasinglösningar för den hårdvara du behöver, och detta kan hjälpa dig att hantera kassaflödet. Du hittar också att prissättningen ofta baseras på antalet skärmar du behöver. Att göra valet att ”ta med din egen hårdvara” som en del av din digitala skyltlösning är vettigt för många mindre och medelstora företag som kanske bara behöver några få digitala skyltar. Det är också mycket meningsfullt för större företag som letar efter ett mer hållbart sätt att hantera livscykeln för tillgångar som datorskärmar. Hur som helst är det värt att överväga framtida skalbarhet: kommer du sannolikt att behöva fler skärmar i framtiden? Med en skalbar och agnostisk mjukvarulösning kan du vara säker på att oavsett om du behöver 1 skärm eller 100 har du en digital skyltlösning som kan växa med ditt företag.

Mjukvarulösning

Ibland levereras proprietär programvara för digital skyltning med dedikerad hårdvara. Och som vi redan har sett kan detta ha sina egna begränsningar. Men alla digitala skyltnätverk kommer att kräva dedikerad programvara för att publicera och kontrollera innehåll. Så hur väljer du rätt? Helst vill du att den ska kunna hantera innehåll från en rad olika källor, så att du snabbt och enkelt kan kurera innehåll. En prenumerationsbaserad modell, där du betalar per månad, per skärm, är ett annat bekvämt sätt att hjälpa dig att budgetera beroende på dina krav. Vad du helst letar efter är möjligheten att få en minskning av dina prenumerationskostnader när antalet skärmar ökar till en högre volym. En annan bekvämlighet att tänka på är en mjukvarulösning som fungerar med alla större skärmleverantörer. Detta ger dig utrymme att skala ditt erbjudande genom att lägga till ytterligare skärmar på det mest kostnadseffektiva sättet och inte förlita dig på ett enda fastprismärke. ”Plug And Play” digital signage-programvara, som Desquares Designage, kan faktiskt installeras direkt på systemchipsen på många massproducerade skärmar. Detta hjälper dig att bygga en lösning som inte bara passar din budget utan hjälper hållbarhet genom att återanvända befintlig hårdvara. I den meningen kan en agnostisk mjukvarulösning hjälpa till att demokratisera digital skyltning, vilket sänker barriären för inträdeskostnader för företag av alla storlekar.

Dolda kostnader

Liksom alla större köp finns det också extra kostnader att tänka på. Det är lätt att förbise saker som frakt- och leveranskostnader, vilket kan börja lägga till större beställningar. Oavsett vilken form din nya digitala skyltning tar, från surfplattor till stora, externa ultrahögupplösta skärmar, är det också värt att överväga de extra kostnaderna för kablar och fästen. Om ström- och internetanslutningar inte är bekvämt placerade kommer det att finnas ytterligare installationskostnader som kan eller inte kan komma som en del av ditt köp och troligen kommer att medföra en extra avgift. Korrekt installation av enheter kommer också att kräva expertis från en audiovisuell ingenjör, vilket också kommer att öka kostnaden.

Underhåll och verktyg

Vid sidan av de löpande abonnemangskostnaderna för din digitala skyltning finns det också löpande kostnader att tänka på, såsom elförbrukning och internetanslutning. Som vi redan har fastställt kan du mycket väl behöva en trådbunden anslutning, men du behöver också en som är pålitlig och har tillräckligt med bandbredd för att tillgodose dina digitala skyltbehov, utan att kompromissa med kvaliteten genom att skapa fördröjnings- och buffringsproblem. Det är också värt att överväga kostnaden för underhåll och effekterna av driftstopp. I en konsumentmiljö kan skärmar som inte fungerar korrekt vara skadliga för kundernas uppfattning om din varumärkesimage. Erbjuder din maskinvaruleverantör en underhållstjänst? Kan underhåll göras på distans? Är det något som enkelt kan utföras av icke-teknisk personal?

Skapa och uppdatera innehåll

Med din digitala skyltning på plats vill du överväga vilken typ av innehåll du ska leverera och hur du skapar det. Till skillnad från statisk skyltning ger digital signage dig flexibiliteten att testa vad som fungerar och ändra det vid behov. Men vem ska ansvara för att göra det? Om du har en intern marknadsföringsperson eller ett team är det ett utmärkt tillfälle att återanvända, återanvända eller dela bra innehåll. Du kan också överväga att använda en kreativ byrå, men det kan kosta och kan innebära långa ledtider, när du faktiskt bara behöver en snabb uppdatering. För en kostnadseffektiv DIY-metod är mallar en utgångspunkt och gör att du kan strukturera innehållet så att det passar dina egna syften. Håll ögonen öppna på den här eftersom Desquare har några spännande planer på gång! För mer råd om hur du skapar bra innehåll, kolla in vårt blogginlägg ”8 sätt att skapa engagerande innehåll för digital skyltning”.

Digital skyltning som passar ditt företag

Det fantastiska med att installera ett mer skalbart, molnbaserat digitalt skyltsystem är att du kan skala det för att passa dina affärs- eller kundbehov. Om positioneringen, innehållet eller syftet med dina digitala skyltar inte har en mätbar inverkan på kommunikation eller försäljning, har du flexibiliteten att optimera dina skyltar på nya sätt. Det kan innebära att ändra platsen, omvärdera syftet eller konfigurera om innehållet. Faktum är att du har fullständig kontroll över att göra ändringar som svar på vad som fungerar för ditt företag och din budget. En SaaS-lösning (programvara som en tjänst) ger också en låg tröskel för inträde eftersom du bara betalar för de licenser du behöver. Du kan återanvända en TV eller bildskärm och teckna ett månadsabonnemang för en enda skärm innan du fattar ett beslut om du vill rulla ut mer på samma plats eller andra webbplatser. Om du är intresserad av att ta reda på mer om en skalbar, molnbaserad digital signage-lösning – kompatibel med praktiskt taget vilken hårdvara som helst på marknaden – kanske du vill ta en titt på Designage från Desquare.